Jeśli masz już wysiane wszystkie zadania, to przechodzisz do drugiego punktu. Przy każdym zadaniu napisz jedną z liter (A, B, C, D lub E). Co istotne, każda z tych liter może pojawić się wiele razy przy czynnościach, które masz zrobić. Co one jednak oznaczają?
A – Muszę to zrobić.
Ta grupa Twoich zadań jest najważniejsza dla Ciebie. Są to czynności, które musisz zrobić. Będą to wszystkie zadania, których niezrobienie w terminie wiąże się z pewnymi konsekwencjami. Przykładem może być oddanie deklaracji podatkowej w terminie lub spotkanie z kluczowym klientem.
Gdy masz kilka takich zadań, to warto im również nadać priorytet. Wystarczy dodać dodatkowo cyfrę. Czyli najważniejsze zadanie to A-1, kolejne istotne to A-2 itd. A-1 to Twój priorytet, od którego powinieneś zacząć. Finał ligi mistrzów oczywiście zawsze ma A-1. J
B – Powinienem to zrobić.
Jest to grupa zadań, które dobrze jest zrobić, ale świat się nie zawali, jeśli ich danego dnia nie zrobimy. Nie są to już takie priorytety jak te opisany powyżej. Choć brak ich zrobienia może doprowadzić do braku zadowolenia innych osób, to nie są tak ważne, jak te z grupy A.
Tymi zadaniami zajmujesz się jednak od razu po tym, jak zrobisz wszystkie swoje priorytety. Nie odpuszczaj ich, jeśli masz takie możliwości.
C – Dobrze będzie, jak je wykonam.
W tym miejscu umieszczasz czynności, które niezrobione nie będą wiązały się praktycznie z żadnymi konsekwencjami. Nie są to zadania, które przybliżają Cię szczególnie do Twoich celów. Jeśli je zrobisz to ok, jeśli nie uda Ci się, to możesz żyć dalej spokojnie.
D – Przekaże je komuś.
Jest pewna grupa zadań, którymi nie powinieneś się zajmować osobiście. Wszystkie tego typu czynności deleguj innym osobom, a Ty zajmij się tylko istotnymi rzeczami. Kiedy nie jesteś pewien, gdzie to zadanie umieścić, to zadaj sobie zawsze pytanie: „czy na pewno ja mam się tym zajmować?”.
E – Nie muszę ich robić.
Znajdują się tu wszystkie zadania, które nie są istotne. Praktycznie możesz ich w ogóle nie robić. Mogły kiedyś mieć dla Ciebie znaczenie, ale teraz się to zmieniło. Ewentualnie są tu jakieś Twoje stare przyzwyczajenia, którym warto się przyjrzeć. Może ciągle je wykonujesz, a już nie powinieneś.
Czasem może okazać się, że wystarczy Ci tylko segregacja od A do C. Nie musisz wymyślać na siłę jakichś zadań, które nie są istotne. Masz tu dużą elastyczność.
[…] Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów. […]
[…] Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów. […]
[…] Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów. […]
[…] Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów. […]
[…] Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów. […]
[…] Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów. […]
[…] Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów. […]
[…] Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów. […]
[…] w ustalaniu priorytetów mogą być konkretne techniki. Polecam artykuł: Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów, które naprowadzą Cię na dobre […]
[…] Jak ustalać priorytety? 3 najskuteczniejsze metody ustalania priorytetów. […]