Dale Carnegie i jego 30 sekretnych zasad

Dale Carnegie - Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie

Dale Carnegie jest autorem wielu książek.

Mimo tego, że urodził się pod koniec dziewiętnastego wielu, to jego przemyślenia nadal są aktualne.

 

Kim był Dale Carnegie?

Czym kierował się w życiu?

Dlaczego jego zasady powinien znać każdy manager?

 

Odpowiedzi w artykule.

Kim był Dale Carnegie?

Dale Carnegie był człowiekiem, który nie bał się podążać za marzeniami.

Urodził się w 1888 roku i pochodził z biednej farmerskiej rodziny. 

Nie przeszkadzało mu to jednak dojść do wielkiego sukcesu.

 

Mając 24 lata, zadał sobie ważne pytanie: co naprawdę potrafię robić?

Doszedł do wniosku, że lubi mówić do ludzi.

 

Dlatego od tego momentu postanowił, że będzie uczył wystąpień publicznych.

Początkowo uczelnie odmawiały zaoferowanej przez niego usługi.

 

Na szczęście YMCA (Związek Chrześcijańskiej Młodzieży Męskiej) postanowił mu zaufać.

Sale szkoleniowe pękały w szwach i młodemu Carnegie-mu wiodło się coraz lepiej.

 

Wielką popularność przyniosła mu książka „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”.

 

Jej główną ideą jest to, żeby zmieniać własne zachowanie, zamiast zmieniać zachowanie innych osób.

Książkę wydano w ilości ponad 50 milionów sztuk i przetłumaczono ją na 37 języków.

 

Śmiało można powiedzieć, że na tej książce jest oparte wszystko, co można przeczytać dzisiaj o samorozwoju.

 

Dlatego chciałem przedstawić Ci kilka zasad autora tej książki

30 zasad Dale Carnegiego

1. Nie krytykuj, nie potępiaj i nie pouczaj innych.

2. Doceniaj szczerze i uczciwie.

3. Rozbudź u innych silną chęć działania.

4. Okazuj innym szczere zainteresowanie.

5. Uśmiechaj się.

6. Pamiętaj, że własne imię jest dla każdego najpiękniejszym i najważniejszym słowem w dowolnym języku.

7. Bądź dobrym słuchaczem. Zachęcaj innych, aby mówili o sobie.

8. Rozmawiaj o zainteresowaniach innej osoby.

9. Spraw, aby rozmówca poczuł się ważny i zrób to szczerze.

10. Najlepszym wyjściem w przypadku kłótni jest jej nie zaczynać.

 

11. Szanuj opinię innych ludzi, nigdy nie mów nikomu, że się myli.

12. Jeśli to Ty się mylisz, przyznaj się do tego.

13. Zacznij mówić w przyjazny sposób.

14. Skłoń drugą osobę do natychmiastowego mówienia tak.

15. Pozwól, by mówiła głównie druga osoba.

16. Pozwól, żeby druga osoba uważała dany pomysł za swój.

17. Staraj się patrzeć na rzeczy z perspektywy drugiej osoby.

18. Bądź przychylny pomysłom i pragnieniom drugiej osoby.

19. Odwołuj się do szlachetniejszych motywów.

20. Zadbaj, żeby Twój pomysł był ekscytujący.

 

21. Oferuj wyzwania.

22. Zacznij od pochwały i doceniania.

23. Zwracaj uwagę na błędy ludzi w sposób pośredni.

24. Zanim zaczniesz krytykować drugą osobę, opowiedz o swoich błędach.

25. Zadawaj pytania, zamiast wydawać polecenia.

26. Pozwól drugiej osobie zachować twarz.

27. Chwal ludzi za ich najmniejszy sukces i świętuj każdy ich sukces. Bądź „serdeczny we wdzięczności i hojny w pochwałach”.

28. Miej o drugiej osobie dobrą opinię, której będzie musiała sprostać.

29. Zachęcaj, motywuj i podkreślaj, że błędy można naprawiać.

30. Sprawiaj, by druga osoba czuła się dobrze, robiąc, to co jej sugerujesz.

Dla managera

Choć wszystkie zasady są ważne, to ostatnie dziewięć jest szczególnie istotne w pracy managera.

 

Warto przyjrzeć się im trochę bliżej.

 

Poniżej lista z krótkim opisem.

 

  1. Zacznij od pochwały i doceniania.

Zupełnie inaczej wygląda rozmowa, którą zaczynasz, od chwalenia swojego pracownika.

Nawet jeśli później musisz porozmawiać o sprawach mniej przyjemnych, to odbiór jest zupełnie inny.

Pamiętaj o tej zasadzie, a dużo lepiej będzie Ci się pracowało z Twoimi pracownikami.

 

  1. Zwracaj uwagę na błędy ludzi w sposób pośredni.

Pewnie dobrze znasz słowa Ale.

Świetnie Ci idzie, ale…

Czyli niby chwalimy, ALE i tak pamięta się tą drugą, mniej przyjemną cześć zdania.

Wystarczy lekko zmodyfikować zdanie.

 

Robert w tym miesiącu miałeś dobre wyniki, ALE skupiając się bardziej na czynnikach jakościowych, wynik byłby jeszcze lepszy.

 

Robert w tym miesiącu miałeś dobre wyniki, a klonując Twoją ciężką pracę i skupieniu się bardziej na czynnikach jakościowych wyniki w następnym miesiącu będą znacząco lepsze. 

 

  1. Zanim zaczniesz krytykować drugą osobę, opowiedz o swoich błędach.

Dużo łatwiej wskazywać błędy komuś, jeśli przed mówimy o własnych porażkach.

Pokazujemy w ten sposób, że my też nie jesteśmy idealni. Błędy to rzecz normalna.

 

Dale Carnegi uważał, że jest to ważna kwestia.

Twój pracownik odbierze Cię wtedy zupełnie inaczej.

Pokazujesz w ten sposób ludzką twarz oraz to, że porażki to normalna sprawa.

 

  1. Zadawaj pytania, zamiast wydawać polecenia.

Zadawanie pytań ma dużą moc. 

Po pierwsze w przekazie manager – pracownik (i w sumie każdej innej) zadawanie pytań „zmiękcza” polecenie. Ludzie chętniej przyjmują taką formę.

 

Dodatkowo zadanie pytania często pobudza kreatywność, a polecenie jest lepiej zrozumiane.

 

  1. Pozwól drugiej osobie zachować twarz.

Mając rację w jakieś sprawie, warto nie akcentować jej wyjątkowo mocno.

Chodzi bardziej o unikanie gróźb, krytyki, wyśmiewania czy dobitne pokazywanie, że ma się rację.

 

Stosuj rozważne słowa i rozważnie podchodź do krytyki innych.

 

  1. Chwal ludzi za ich najmniejszy sukces i świętuj każdy ich sukces. Bądź „serdeczny we wdzięczności i hojny w pochwałach”.

Jeśli zauważasz u kogoś poprawę, to powiedz mu o tym. Nawet jeśli będzie to mała zmiana.

Wzmocnisz w ten sposób przekonanie, że warto się starać. W niedługim czasie zobaczysz, jak wiele bonusów to daje.

 

  1. Miej o drugiej osobie dobrą opinię, której będzie musiała sprostać.

Jest to jedna z lepszych metod na „polepszenie” innej osoby. 

Zachowuj się tak, jak by cecha, nad którą chcesz pracować u tej osoby, była na eksperckim poziomie.

Dajesz w ten sposób dodatkową motywację takiej osobie. Podejmie ona dodatkowe wysiłki, jeśli będzie o tym oczywiście wiedziała.

 

  1. Zachęcaj, motywuj i podkreślaj, że błędy można naprawiać.

Jeśli powiesz swojemu pracownikowi, że nie nadaje się do jakieś konkretnej pracy, to możesz być pewien, że zabijesz jego chęci do kolejnych prób.

Twoim zadaniem jest pokazanie, że ta osoba się do tego nadaje. Zachęć ją do tego. Poinformuj, że błędy to nic strasznego. Każdemu się zdarzają.

 

  1. Sprawiaj by druga osoba czuła się dobrze, robiąc, to co jej sugerujesz.

To ważny punkt.

Warto nad nim popracować, bo ułatwia mocno relację z innymi. 

 

Jeśli będziesz szczery z pracownikiem lub inną osobą i będziesz koncentrował się na jego plusach w tej sytuacji, to mocno przybliżysz się do osiągnięcia tego punktu.

Sprawdź również:

Metoda Smart – czy cele są takie ważne? – Chcesz dobrze wyznaczać cele? Zacznij od metody SMART.

10 najlepszych aplikacji do słuchania Audiobooków – Wybierz najlepszą dla siebie aplikację do słuchania Audiobooków.

Perfekcjonizm: zaleta czy wada? 10 (nie)perfekcyjnych porad – Sprawdź czy warto być perfekcjonistą.

Metoda małych kroków – przykłady i zastosowanie – Metoda, która zmieniła moje podejście do produktywności.

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 2 Średnia: 5]
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kit
Kit
1 miesiąc temu

To bardzo dobry, wspaniały, boski artykuł. Dziękuję.

1
0
Would love your thoughts, please comment.x