Choć wszystkie zasady są ważne, to ostatnie dziewięć jest szczególnie istotne w pracy managera.
Warto przyjrzeć się im trochę bliżej.
Poniżej lista z krótkim opisem.
- Zacznij od pochwały i doceniania.
Zupełnie inaczej wygląda rozmowa, którą zaczynasz, od chwalenia swojego pracownika.
Nawet jeśli później musisz porozmawiać o sprawach mniej przyjemnych, to odbiór jest zupełnie inny.
Pamiętaj o tej zasadzie, a dużo lepiej będzie Ci się pracowało z Twoimi pracownikami.
- Zwracaj uwagę na błędy ludzi w sposób pośredni.
Pewnie dobrze znasz słowa Ale.
Świetnie Ci idzie, ale…
Czyli niby chwalimy, ALE i tak pamięta się tą drugą, mniej przyjemną cześć zdania.
Wystarczy lekko zmodyfikować zdanie.
Robert w tym miesiącu miałeś dobre wyniki, ALE skupiając się bardziej na czynnikach jakościowych, wynik byłby jeszcze lepszy.
Robert w tym miesiącu miałeś dobre wyniki, a klonując Twoją ciężką pracę i skupieniu się bardziej na czynnikach jakościowych wyniki w następnym miesiącu będą znacząco lepsze.
- Zanim zaczniesz krytykować drugą osobę, opowiedz o swoich błędach.
Dużo łatwiej wskazywać błędy komuś, jeśli przed mówimy o własnych porażkach.
Pokazujemy w ten sposób, że my też nie jesteśmy idealni. Błędy to rzecz normalna.
Dale Carnegi uważał, że jest to ważna kwestia.
Twój pracownik odbierze Cię wtedy zupełnie inaczej.
Pokazujesz w ten sposób ludzką twarz oraz to, że porażki to normalna sprawa.
- Zadawaj pytania, zamiast wydawać polecenia.
Zadawanie pytań ma dużą moc.
Po pierwsze w przekazie manager – pracownik (i w sumie każdej innej) zadawanie pytań „zmiękcza” polecenie. Ludzie chętniej przyjmują taką formę.
Dodatkowo zadanie pytania często pobudza kreatywność, a polecenie jest lepiej zrozumiane.
- Pozwól drugiej osobie zachować twarz.
Mając rację w jakieś sprawie, warto nie akcentować jej wyjątkowo mocno.
Chodzi bardziej o unikanie gróźb, krytyki, wyśmiewania czy dobitne pokazywanie, że ma się rację.
Stosuj rozważne słowa i rozważnie podchodź do krytyki innych.
- Chwal ludzi za ich najmniejszy sukces i świętuj każdy ich sukces. Bądź „serdeczny we wdzięczności i hojny w pochwałach”.
Jeśli zauważasz u kogoś poprawę, to powiedz mu o tym. Nawet jeśli będzie to mała zmiana.
Wzmocnisz w ten sposób przekonanie, że warto się starać. W niedługim czasie zobaczysz, jak wiele bonusów to daje.
- Miej o drugiej osobie dobrą opinię, której będzie musiała sprostać.
Jest to jedna z lepszych metod na „polepszenie” innej osoby.
Zachowuj się tak, jak by cecha, nad którą chcesz pracować u tej osoby, była na eksperckim poziomie.
Dajesz w ten sposób dodatkową motywację takiej osobie. Podejmie ona dodatkowe wysiłki, jeśli będzie o tym oczywiście wiedziała.
- Zachęcaj, motywuj i podkreślaj, że błędy można naprawiać.
Jeśli powiesz swojemu pracownikowi, że nie nadaje się do jakieś konkretnej pracy, to możesz być pewien, że zabijesz jego chęci do kolejnych prób.
Twoim zadaniem jest pokazanie, że ta osoba się do tego nadaje. Zachęć ją do tego. Poinformuj, że błędy to nic strasznego. Każdemu się zdarzają.
- Sprawiaj by druga osoba czuła się dobrze, robiąc, to co jej sugerujesz.
To ważny punkt.
Warto nad nim popracować, bo ułatwia mocno relację z innymi.
Jeśli będziesz szczery z pracownikiem lub inną osobą i będziesz koncentrował się na jego plusach w tej sytuacji, to mocno przybliżysz się do osiągnięcia tego punktu.
To bardzo dobry, wspaniały, boski artykuł. Dziękuję.